Jak „přežít“ zdravě Vánoce

Vánoce jsou svátky standartně spojené s hojností jídla, cukroví a alkoholu, naproti tomu chybí dostatek pohybu. Pokud přemýšlíte o zdravějším způsobu pečení cukroví, Hubnutí Znojmo Vám nabízí několik alternativ běžně používaných surovin:


Cukr

Klasickou surovinou pro slazení čehokoliv je cukr. Jeho pravidelný a dlouhodobý přísun ale může u dětí (nejen u nich) touhu po sladké chuti ještě posílit, navíc neobsahuje žádné pro tělo potřebné látky – v podstatě se jedná o prázdné kalorie. Naproti tomu např. med je bohatý na minerální látky, vitaminy sk. B a enzymy. Obsahuje také látky, které mají příznivý vliv na hojení ran a ničí nežádoucí bakterie.

Kromě medu můžeme zařazovat do zdravého jídelníčku (nejen na slazení cukroví) domácí ovocné sirupy nebo javorový sirup. Jaký názor máte na třtinový cukr? Tajemství přírodního třtinového cukru spočívá ve vyšším obsahu zbytkové melasy. Ta obsahuje cenné minerální látky, které se jinak při výrobě cukru ztrácejí. Určitě se nespletete, když si koupíte třtinový cukr Demerara, který je ručně zpracovávaný na ostrově Mauricius, kde jsou výborné podmínky pro jeho pěstování.


Mouka

Součástí většiny receptů na cukroví je hladká pšeničná mouka. Do zákusků, dortů a buchet se často přidává polohrubá. Stejně dobře však poslouží i mouka žitná, která je bohatší na minerální látky, vitaminy a vlákninu. V dnešní době se čím dál častěji objevuje alergie na lepek, který je obsažen nejen v pšenici, ale i v žitě. Proto další alternativou zdravějšího pečení cukroví nebo chleba je mouka kukuřičná, amarantová nebo pohanková, kde se lepek nenachází.


Tuky

Bez tuku by snad pečení vánočního cukroví ani nešlo. I tuků je ale na trhu celá řada a je důležité umět mezi nimi vybrat ty správné. Většina receptů se neobejde bez klasického másla, i když obsahuje cholesterol a nasycené tuky, přesto je pro organismus prospěšnější než margaríny nebo sádlo. Ideální variantou do zdravé kuchyně je používání jednodruhových olejů (extra panenské nebo lisované z pokrutin). I na pečení cukroví lze využít tyto oleje (viz Vánoční recepty).

K této kategorii můžeme přiřadit celou řadu semínek a ořechů, protože jejich dominantní složka je tuk. Tyto potraviny obsahují hlavně omega – 3 mastné kyseliny, které nám stejně jako rybí tuk pomáhají chránit cévy proti ateroskleróze a působí tak preventivně proti infarktu myokardu. O významu chia semínek si můžete přečíst v jiném článku našeho webu hubnutiznojmo.cz.


Vločky

Obohatit jídelníček i vánoční cukroví můžeme pomocí vloček – ovesné, jáhlové, pohankové, špaldové... Lze je přidávat při pečení domácího müsli, pečiva, cukroví nebo jen tak volně do jogurtu. Jejich výhodou je vyšší podíl vlákniny i minerálních látek – běžné pečivo tedy nutričně obohatí. S vlákninou ale pozor u malých dětí do 8 - 10ti let! Jejich střeva totiž nejsou na trávení většího množství vlákniny připravená a mohlo by dojít k trávicím obtížím (bolesti bříška, průjem, zácpa).


Čokoláda

Začátky vaření čokolády jsou přisuzovány Mayům a Aztékům, kteří do ní přidávali vanilku, hořké mandle, pepř či med. Nejdříve se pila jako nápoj, až v polovině 19. století se začaly vyrábět první tabulky, které vznikly jako spojení kakaového prášku, rozpuštěného kakaového másla a cukru.

Pravá čokoláda obsahuje látky, které mají pozitivní vliv na lidskou psychiku (jako fenyletamin nebo teobromin), dále pak malé množství kofeinu, jenž povzbuzuje nervovou soustavu. Čokoláda má také antioxidační účinky. Ale pozor – řeč je pouze o vysoce kvalitní čokoládě s vysokým obsahem kakaa, nikoli o různých levných čokoládových výrobcích!


Džemy

Nejlepší džem je domácí, připravený ze surovin, které jsme si sami vypěstovali – z čerstvého ovoce, bez zbytečných konzervačních nebo zahušťujících přísad. Dobré džemy obsahující více než 80% ovoce lze samozřejmě i koupit, podstatné je ale se dobře podívat na složení.


Sušené ovoce

Do zdravé kuchyně nebo na pečení cukroví lze také použít sušené ovoce. Sušené plody je vhodné zařadit do zdravého jídelníčku, protože si zachovávají po usušení většinu vitaminů, obsahují celou řadu antioxidantů, minerálních látek a také vlákninu. Není však vhodné to přehánět s množstvím, protože sušené ovoce obsahuje více cukru než čerstvé. Sušené plody, které koupíme v běžné obchodní síti, by neměly být kandované ani jinak doslazované, je proto potřeba si dobře všímat etiket. Dobrou možností je také si ovoce nasušit doma – buď v sušičce na ovoce nebo v troubě.


Praktické ukázky cukroví pečeného z doporučovaných surovin najdete v části Recepty.


Zpět na výpis aktualit